moja droga terapeutyczna | doświadczenie zawodowe | kursy i szkolenia logopedyczne | inne strony

neurologopeda, polonistka, trenerka zdolności poznawczych, terapeutka elektrostymulacji logopedycznej i tapingu logopedycznego
kontakt bezpośredni:
sylwia.serwach@strefaneurologopedy.pl
Jak kształtowała się moja droga terapeutyczna?
Wszystko zaczęło się od fascynacji językoznawstwem. A właściwie od pasji do gramatyki (tak wiem, większość z Was jej nie znosi, ale jak się człowiek zagłębi, to wciąga!), która kiełkowała już w szkole. Na studiach polonistycznych nabrała ona jaskrawych kolorów: gramatyka historyczna, opisowa, fonetyka i fonologia, gramatyka porównawcza języków słowiańskich, składnia, fleksja, historia języka – to przedmioty, które chłonęłam całą sobą!
Teraz żałuję, że nie odkładałam złotówki, za każdym razem, kiedy ktoś mi mówił: A na co ci się w życiu przyda ta cała gramatyka…
Po pierwszym etapie studiów wiedziałam jedno: nie będę uczyć w szkole. Bardzo chciałam, ale program nauczania języka polskiego jest brutalny: nie można nauczać gramatyki, omijając zmuszanie dzieci do czytania lektur… A może można?
Można! Obroniłam magisterium polonistyczno-logopedyczne. Dzięki mojej wspaniałej promotorce udało mi się połączyć te dwie dziedziny.
Godzinami przepisywałam nagrania mowy w alfabecie slawistycznym, analizowałam teksty pod kątem fonetycznym i fleksyjno-stylistycznym. W tym samym czasie rozpoczęłam wolontariat w domu dziecka i rozpoczęłam pierwsza pracę w roli nauczyciela – logopedy. Ukończenie studiów logopedycznych stało się dla mnie jedyną rozsądną drogą. Czułam jednak, że czegoś w tym wszystkim jeszcze brakowało. Tej wisienki na torcie. I znalazłam ją właśnie na pierwszym wykładzie z metod diagnozy i rehabilitacji afazji.
To było to! Zawód, w którym mogłam wykorzystać swoją gramatyczną fiksację, informacje z anatomii, fizjologii, neuropsychologii.
Byłam zachwycona, mogąc praktykować na oddziale udarowym i neurologicznym UCK w Katowicach i później pracować na oddziale neurologii z pododdziałem udarowym i oddziale neurorehabilitacji w Szpitalu Miejskim w Mikołowie (gdzie kilka lat później pracowałam już jako samodzielny neurologopeda). Później ukończyłam studia neurologopedyczne, a kolejne szkolenia i konferencje w miarę poznawania neurologopedii stawały się coraz ciekawsze. Uważam, że każdy z terapeutów w czasie nabywania doświadczenia modeluje siebie na sposób pracy, w którym czuje się najlepiej i w którym może zrobić najwięcej dobrego. Moje serce zabiło mocniej do rehabilitacji logopedycznej Pacjentów dorosłych. Dzięki temu mogę z satysfakcją sparafrazować Konfucjusza, bo wybrałam pracę, którą kocham i dlatego nie przepracowałam już ani jednego dnia w życiu.
Doświadczenie zawodowe
W zawodzie logopedy, a później neurologopedy, pracowałam często w kilku miejscach jednocześnie.
Nie było to wygodne, ale pozwoliło mi nabrać doświadczenia w terapii: z Pacjentami młodszymi i w podeszłym wieku, w chorobach częstych i rzadkich, z Pacjentami trudnymi i współpracującymi – miałam okazję poznać całą różnorodność zawodu, który wybrałam.
- Prowadziłam gabinet logopedyczny w przychodni Epione w Katowicach Ligocie i w szpitalu Geriatrycznym w Katowicach Szopienicach.
- W Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym (ZOL) dla dorosłych w Katowicach Nikiszowcu i Betamed Medical Active Care prowadziłam rehabilitację neurologopedyczną Pacjentów niesamodzielnych z uszkodzonym OUN, dotkniętych m.in. chorobą Alzheimera, chorobą Parkinsona oraz innymi chorobami otępiennymi, SM, po udarach i urazach mózgu
- W Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym (ZPO) w Epione w Katowicach pracowałam z Pacjentami całkowicie niesamodzielnymi, najczęściej leżącymi, w daleko posuniętym stadium choroby lub po rozległych udarach.
- Bogate doświadczenie zdobyłam w BetaMed Medical Active Care w Chorzowie na Oddziale ZOL dla Pacjentów Wentylowanych Mechanicznie. Tam moja praca skupiała się najczęściej na rehabilitacji neurologopedycznej Pacjentów m. in. z SLA, POChP, po udarach mózgu i urazach czaszkowo-mózgowych, wentylowanych mechanicznie.
- W Szpitalu Geriatrycznym im. Jana Pawła II w Katowicach pracowałam na oddziale opiekuńczym prowadząc terapię indywidualną
- Brałam udział w kilku edycjach projektów rehabilitacyjnych w szpitalu geriatrycznym Dzienny Dom Opieki Medycznej. Mój wkład polegał na rehabilitacji neurologopedycznej Pacjentów w początkowych stadiach chorób neurozwyrodnieniowych oraz po udarach.
- Kolejnym projektem w Szpitalu Geriatrycznym był Nie daj się na mecie, który skupiał się na pracy z Pacjentami samodzielnymi, zagrożonymi utratą zatrudnienia ze względu na stan zdrowia. Do moich zadań należało przeprowadzanie diagnozy, edukacji i indywidualnej terapii neurologopedycznej dostosowanej do deficytów Pacjenta w formie konsultacji indywidualnych.
- Zanim utworzyłam projekt Strefy Neurologopedy, jako gabinetu ukierunkowanego na pomoc Pacjentom dorosłym, pracowałam jeszcze w Śląskim Centrum Neurorehabilitacji Modern-Reh, gdzie zajmowałam się prowadzeniem diagnozy i terapii neurologopedycznej Pacjentów dorosłych z uszkodzeniami OUN w terapii ciągłej oraz w formie intensywnej rehabilitacji turnusowej oraz w Szpitalu Miejskim w Mikołowie na Oddziale Neurorehabilitacji i Oddziale Neurologicznym z Pododdziałem Udarowym, gdzie miałam okazję diagnozować, a później pracować z Pacjentami w pierwszych chwilach po wystąpieniu objawów udaru, co było niezwykle cennym doświadczeniem zawodowym.
- Aktualnie jestem twórcą Strefy Neurologopedy – portalu ukierunkowanego na diagnozę i terapię neurologopedyczną Pacjentów dorosłych. Prowadzę także prywaty gabinet neurologopedyczny dla dorosłych w Katowicach pod tą samą nazwą .
Każde z tych miejsc było inne. W każdym z poznałam cudownych ludzi, którzy chcąc nie chcąc, torowali moją terapeutyczną drogę. Każda porażka była nauką i motywacją do dalszego szkolenia i szukania innych rozwiązań. Każdy sukces powodował, że dostawałam wiatru pod skrzydła i leciałam dalej i wyżej na mojej terapeutycznej drodze.
Kursy – Szkolenia – Konferencje – Warsztaty
Logopedia to dziedzina, która wymaga ciągłego doskonalenia zawodowego. Poniżej opisuję najważniejsze kursy i szkolenia, w których uczestniczyłam:
NeuroSilesia 5
Na konferencji NeuroSilesia 5 miałyśmy okazję posłuchać o najnowszych metodach leczenia Pacjentów z chorobami neurologicznym z perspektywy lekarzy neurologów i nie tylko. Wśród sesji na temat udaru mózgu, stwardnienia rozsianego, chorób rzadkich, chorób nerwowo-mięśniowych i padaczki najbardziej podobały nam się wystąpienia na temat krwawień wewnątrzczaszkowych, zaburzeń poznawczych w SM i nowych metodach leczenia w ALS.
Zrozumienie punktu widzenia lekarzy, którzy zajmują się tymi samymi Pacjentami, co my, jest dla nas bardzo ważne – korzystamy więc z każdej okazji, żeby poszerzać swoją wiedzę!
Elektrostymulacja w Logopedii – innowacyjna metoda elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej, A. Kaczyńska, E. Wojewoda
Świetne szkolenie, jedno z najbardziej wartościowych dla mnie, mające swoją solidną podstawę w stosowanej od lat elektroterapii fizjoterapeutycznej. Poznałam konkretne techniki pracy, praktyczne zastosowanie prądów TENS i EMS w terapii dyzartrii i dysfagii i, co najważniejsze, terapia z wykorzystaniem elektrostymulacji daje wyraźne efekty.
ETT-HNO – Elastyczny Terapeutyczny Taping w logopedii – podejście Esther De Ru, Fizjospot
Również niezwykle ważne dla mnie szkolenie wywodzące się z fizjoterapii. Techniki tam poznane wykorzystuję terapii dysfagii i dyzartrii. Praca z plastrami jest nieinwazyjna i daje natychmiastowe efekty.
Trening zdolności poznawczych, Specjalistyczne Centrum Edukacji EDU-MACH
Szkolenie pozwalające zgłębić tajniki zaburzeń procesów poznawczych takich jak spostrzeganie, kontrola poznawcza, uwaga, koncentracja, pamięć, a także zapoznać się z różnymi rodzajami myślenia. Świetne uzupełnienie niezbędne do pracy logopedycznej szczególnie z Pacjentami dotkniętymi afazją, u których oprócz pracy czysto logopedycznej, często zaburzone są właśnie procesy poznawcze. Chętnie wplatam poznane techniki i ćwiczenia w codzienne ćwiczenia logopedyczne.
Biologiczne podstawy zachowania, Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
Ukłon w stronę neuropsychologii. Bardzo dużo wiedzy z zakresu anatomii układu zmysłów i ruchu. Neuropsychologia jest nieodłącznym elementem pracy z Pacjentem po uszkodzeniu układu nerwowego (w szczególności z afazją), a neuropsycholog jest specjalistą, do którego najczęściej odsyłam Pacjentów.
Trening koncentracji uwagi i pamięci, Specjalistyczne Centrum Edukacji Edu-Mach
Kolejne szkolenie ukierunkowane na wsparcie Pacjentów, którzy mają zaburzenia afatyczne, ponieważ oni na równi z zaburzeniami komunikacji, borykają się także z problemami z pamięcią i koncentracją uwagi. Kurs wyjaśniał, jakie są rodzaje pamięci, jak przebiega proces zapamiętywania, jak ćwiczyć pamięć i uwagę, jak skuteczniej pomóc w skoncentrowaniu Pacjenta na zadaniu. Z zasobów tam poznanych korzystam na co dzień w praktycznej pracy w gabinecie.
Kurs podnoszący kwalifikacje kadry medycznej udzielającej świadczenia zdrowotne, w tym w związku z COVID-19 dla logopedów, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
Szkolenie teoretyczno-praktyczne nt. zaburzeń, które mogą występować u Pacjentów w stanie ostrym i po przechorowaniu COVID-19, ale nie tylko – wszystkie omawiane dysfunkcje mogą wystąpić np. po udarze czy w innym incydencie neurologicznym. Kurs dotyczył diagnozy i terapii zaburzeń oddechowych, fonacyjnych, połykania oraz w trudności językowych i poznawczych, tzw. mgle mózgowej i terapii MCI. Poznałam nowe techniki i metody pracy z omawianymi dysfunkcjami, które na bieżąco stosuję w gabinecie
Wielospecjalistyczna diagnostyka i leczenie zaburzeń mowy u Pacjentów z wadami mózgoczaszki i twarzoczaszki, Uniwersytet Śląski;
Niezwykle ciekawe spotkanie konferencyjne na temat nowoczesnych metod leczenia zarówno zaburzeń mowy, jak i samych wad rozwojowych z perspektywy współpracujących terapeutów i lekarzy.
Dni Mózgu 2021: Dysekcja mózgu, NeuroCovid: konsekwencje neuropsychologiczne oraz O tym czy i jak gry wideo zmieniają nasz mózg i poznanie, Uniwersytet SWPS
Dni Mózgu 2021 były bardzo bogate w ciekawe tematy: można było pooglądać próbki tkanki mózgowej i poznać najnowsze informacje na temat nieznanej jeszcze powszechnie mgły mózgowej. Poza tym wiedzieliście, że gry komputerowe rozwijają? Badania wykazały, że grupa badanych graczy miała lepszą zdolność koncentracji i uwagę niż osoby, które miały inne hobby. Co skłania do refleksji, że warto wykorzystać tę wiedzę w trakcie planowania terapii Pacjenta, który lubi tę formę spędzania wolnego czasu.
Objawy dysfunkcji obszaru czaszkowo-żuchwowego, Krzysztof Bieniek, Rybnicki Zespół Doskonalenia Logopedów
Szkolenie praktyczne z zakresu badania i rehabilitacji dysfunkcji czaszkowo-żuchwowych, na którym poznałam wiele ciekawych technik diagnozy, ale przede wszystkim praktycznej formy pomocy Pacjentom, którzy zmagają sie z nadmiernym napięciem i bólem w omawianym obszarze.
Prowadzenie warsztatu z zakresu skutecznej komunikacji, Uniwersytet Śląski, Festiwal Nauki
Świetny czas spędzony ze studentami, których uczyliśmy zasad skutecznej komunikacji, nie zapominając o prawidłowych technikach emisji głosu i zwróceniu uwagi na czynniki utrudniające komunikację.
Udar mózgu, zaburzenia rdzenia kręgowego – zespołowa praca jedyną właściwą drogą leczenia Pacjenta, Państwowa uczelnia Stanisława Staszica w Pile
Takie konferencje i szkolenia są bardzo ważne. Na co dzień szukamy nowości w swojej dziedzinie. Natomiast na szkoleniach interdyscyplinarnych możemy dowiedzieć się więcej na temat tego, co robią inni specjaliści, żeby pomóc naszym Pacjentom, którzy najczęściej korzystają z rehabilitacji u wielu terapeutów i lekarzy.
Wygłoszenie referatu pt. Dlaczego warto rozgrzać aparat mowy przed przemówieniem? podczas konferencji naukowej pt. W stronę zdrowego głosu i skutecznej komunikacji, Uniwersytet Śląski
Ten referat siłą rzeczy był teoretyczno-praktyczny, dlatego że aby go wygłosić, sama musiałam rozgrzać aparat mowy, więc mogłam na sobie sprawdzić, jak działają omawiane przeze mnie techniki. Referat został zwieńczony posterem konferencyjnym.
Niedosłuch. Wszystko, co powinien wiedzieć logopeda, Agnieszka Kaproń
Omówienie dostępnych badań słuchu i ich interpretacja w kontekście logopedycznym oraz omówienie metod terapii Pacjenta z niedosłuchem.
Prezentacja posteru pt. Rola rozgrzewki głosowej w profilaktyce chorób głosu podczas konferencji naukowej pt. W stronę zdrowego głosu i skutecznej komunikacji, Uniwersytet Śląski
Jak w większości chorób, lepiej zapobiegać, niż leczyć. W posterze przestawiłam najważniejsze sposoby, dzięki którym można zapobiegać chorobom głosu, nie tylko dla osób zawodowo pracujących głosem. Z pewnością są to informacje warte zapamiętania.
Emisja głosu w Twoim gabinecie logopedycznym, Akademia Logopedy
Prawidłowa emisja głosu ułatwia mi pracę, ale wiedza o technikach prawidłowej fonacji przydaje się podczas tworzenia ćwiczeń fonacyjnych dla Pacjentów dyzartrycznych. Można więc stwierdzić, że seminarium dotyczyło terapii Pacjenta, ale też autoterapii.
Motywacja Pacjenta w terapii, Agnieszka Kaproń
Spotkanie mające na celu omówienie sposobów i celów motywowania Pacjenta do pracy w gabinecie i co nie mniej ważne, w warunkach domowych. Motywacja jest niezwykle ważna, szczególnie w stanie choroby, gdy pomimo przeciwności, Pacjent musi walczyć o swoje zdrowie – znajomość technik motywowania ułatwia pracę terapeutyczną.
Logopedia śląska w badaniach i praktyce (seminarium naukowe cz.II), Uniwersytet Śląski
Seminarium naukowe przestawiające obecny stan logopedycznych badań i działań, podejmowanych na terenie Śląska.
Audiologia dla każdego logopedy, Akademia Logopedy
Seminarium na temat różnych badań słuchu wykonywanych przez audiologa, ich zastosowań i interpretacji ich wyników na gruncie logopedycznym.
Afazja, dyzartria, dysfagia, pragnozja. Praca z Pacjentem dorosłym, Rybnicki Zespół Doskonalenia Logopedów
Niezwykle wartościowe szkolenie, które w zasadzie było rozmową między terapeutami, pracującymi z Pacjentami dorosłymi i ich najczęstszymi dysfunkcjami neurologicznymi: afazją, dyzatrią, dysfagią – opinie, wymiana doświadczeń, konkretne analizy przypadków medycznych.
Rola rehabilitacji stomatologicznej w pracy logopedy, Rybnicki Zespół Doskonalenia Logopedów
Bardzo ciekawe spotkanie teoretyczno-praktyczne nt. rehabilitacji stomatologicznej i jej znaczenia w naszej pracy, współpracy terapeutycznej i wzajemnym przeplataniu się naszych działań w celu poprawy funkcjonowania Pacjentów.
Neurorehabilitacja osób dorosłych. Współczesne możliwości terapeutyczne, Wydawnictwo Wir;
Na konferencji dyskutowaliśmy na temat nowoczesnych metod terapii afazji, dyzartrii, dysfagii. Wypowiadali się zarówno terapeuci, jak i lekarze. A ja miałam okazje przetestować cyber-oko (C-eye) i poczuć namiastkę tego, co czują moi Pacjenci, którzy komunikują się pozawerbalnie.
Choroba Parkinsona w pracy terapeutycznej, Tataiana Lewicka, Discurso
Omówienie podstawowych metod pracy, możliwości, rokowania i możliwych zaburzeń mowy i komunikacji u Pacjenta w początkowej i zawansowanej fazie choroby – aktualizacja najnowszej wiedzy na temat choroby.
Między nami specjalistami… Krótki przewodnik po fake newsach, A. Kaczyczyńska, E. Wojewoda, Discurso
Aktualizacja wiedzy i rozmowa na temat najczęściej spotykanych nieprawdziwych informacjach, które krążą po sieci.
Inne:
- Terapia ręki, Specjalistyczne Centrum Edukacji EDU-MACH.
- Strategie logopedycznych oddziaływań w edukacji przedszkolnej oraz Wsparcie osób jąkających się. Co można znaleźć w sieci?, I Katowicki Zespół Doskonalenia Logopedów.
- Oddychanie, pozycja wertykalno-horyzontalna, połykanie w logopedii, Beata Racek warsztaty i szkolenia.
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa z okazji Światowego Dnia Osób Jąkających się (ISAD).
- V Ogólnopolska Konferencja Naukowa z okazji Światowego Dnia Osób Jąkających się (ISAD).
- Jąkanie od teorii do praktyki, Oświata Grupa Wydawnicza.
- Wprowadzenie do elektrostymulacji w logopedii, podejście autorskie, Discurso.
- Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu i szkole – refleksja historyczna i problemy współczesności, CITTRFUŚ.
- Diagnoza i terapia osób z uszkodzeniem słuchu, Oświata Grupa Wydawnicza.
- 3 narzędzia do oceny słuchu, które może wykorzystać każdy logopeda, Akademia Logopedy.
- Autyzm i zespół Aspergera w ujęciu metodyczno-terapeutycznym w ramach Światowego Dnia Dla Autyzmu, PPP w Gliwicach.
- Jak rozpoznać zaburzenia SI w gabinecie logopedycznym? Akademia Logopedy.
- Diagnoza i terapia osób z uszkodzonym narządem słuchu, Wiedza i Praktyka Online.
- W jaki sposób obserwować dziecko, by nie przeoczyć objawów zaburzeń przetwarzania sensorycznego i wspierać bazowe systemy sensoryczne, Wiedza i Praktyka Online.
- Frenotomia, Logopeda radzi.
- Wprowadzenie do Kinesiotapingu – podejście praktyczne, Discurso.
- Terapia logopedyczna Małego Dziecka z autyzmem, Akademia Logopedy.
- Oceniamy wędzidełka, Logopeda radzi.
- Logopeda w leczeniu zespołowym stawów skroniowo-żuchwowych, RSedu.
- Wszystko o przesiewowych badaniach logopedycznych, Akademia Logopedy.
- Mutyzm wybiórczy u dzieci w wieku przedszkolnym, Akademia Logopedy.
- Masaż Shantala dziecka starszego i osoby dorosłej – część praktyczna, CNSR.
- Mięśnie twarzy cz.1, Beata Racek warsztaty i szkolenia.
- Terapia małego dziecka z autyzmem, Akademia Logopedy.
- Wszystko o wędzidełku. W pigułce. Okiem praktyka!, Akademia Logopedy.
- Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną – praca zespołu terapeutycznego, Discurso.
- Fonogesty, Agnieszka Kaproń.
- Dlaczego dziecko z autyzmem nie uśmiecha się?, Akademia Logopedy.
- Logopedia ortognatyczna – wprowadzenie, Discurso.
Przeczytaj o mnie w sieci:
https://www.facebook.com/strefaneurologopedy?locale=pl_PL
https://logopeda.pl/specjalisci/sylwia-serwach-e8
https://www.epione.pl/poradnie/neurologopedyczna.html
https://www.znanylekarz.pl/sylwia-serwach/logopeda/katowice
https://katowiceteraz.pl/firmy/neurologopeda-katowice
https://myslowice.net/komunikaty/bezplatne-konsultacje-logopedyczne