Dyzartria

Dyzartria

Definicja dyzartrii

Dyzartia to zespół zaburzeń oddechowo-fonacyjno-artykulacyjno-prozodycznych. Najprościej mówiąc, w dyzartrii trudności w mówieniu mają podłoże:

  • w problemach z prawidłowym oddychaniem, kiedy oddech jest słaby, niestabilny, nieskoordynowany z mową;
  • podczas tworzenia dźwięku w krtani, kiedy powietrze napotykając na więzadła głosowe powinno utworzyć podstawowy dźwięk;
  • w prawidłowym ukształtowaniu dźwięku, który po wytworzeniu go w krtani powinien napotkać szereg przeszkód takich jak podniebienie miękkie, szczelina lub zwarcie między językiem a podniebieniem twardym, zębami czy wargami, tworząc głoskę – czyli pojedynczy najmniejszy dźwięk mowy. Wszelkie trudności w funkcjonowaniu mięśni, ubytki czy porażenia nerwów mogą deformować głoski, powodując niemożności ich utworzenia lub ich zniekształcenie;
  • prozodyczne, czyli akcentowe, kiedy nie da się odpowiednio ustawić głosu na wysokim lub niskim poziomie, by wypowiedź była melodyjna i wyrażała konkretne emocje i nastawienie znaczeniowe wypowiedzi.

Trudności te mogą występować łącznie lub mogą być izolowane. Dyzartrii może towarzyszyć m.in. afazja lub dysfagia


Zaburzenia oddychania i artykulacji to jedne z częstszych zaburzeń logopedycznych u dorosłych

Jakie choroby mogą spowodować dyzartrię?

Najczęściej z dyzartrią spotykamy się:

  • po udarach mózgu;
  • po urazach mózgu (np. po wypadku komunikacyjnym);
  • w chorobach neurozwyrodnieniowych, które utrudniają i osłabiają pracę mięśni, w tym oddechowych czy artykulacyjnych;
  • po operacjach;
  • po chorobach w okolicy tworzenia głosu i dźwięków mowy np. Covid 19,
  • po operacje onkologicznych czy laryngologicznych;
  • po wypadkach;
  • w stanach, w których mamy obniżone lub podwyższone napięcie mięśni okolicy tworzenia głosu i mowy, a także mięśni oddechowych.

Jakie są metody pracy neurologopedy w terapii dyzartrii?

  • ćwiczenia artykulacyjne np. metoda fonetyczna i przekształceń fonetycznych
  • ćwiczenia oddechowe, aktywizujące przeponę,
  • trening oddechowy,
  • ćwiczenia zwiększające siłę mięśni oddechowych,
  • ćwiczenia emisji głosu,
  • ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych i mięśni oddechowych,
  • ćwiczenia na bazie odpowiednio dobranych artykulacyjnie tekstów,
  • ćwiczenia prozodyczne,
  • elektrostymulacja logopedyczna,
  • taping logopedyczny, czyli plastrowanie elastycznymi taśmami.

Przeczytaj na temat innych zaburzeń logopedycznych po uszkodzeniu układu nerwowego, tj. afazja i dysfagia. Zapraszamy również do odwiedzenia naszego bloga neurologopedycznego, a w szczególności do kategorii:

logo strefa neurologopedy do kontaktu

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top