wargowe zmiękczone

Głoski pod Lupą – Asynchroniczna wymowa wargowych zmiękczonych. Ciekawe zjawisko fonetyczne w terapii neurologopedycznej dla dorosłych

W neurologopedii, terapia logopedyczna dla dorosłych często dotyczy pracy z Pacjentami zmagającymi się z takimi zaburzeniami jak apraksja, dyzartria czy afazja. Jednym z ciekawszych zjawisk fonetycznych, które mogą pojawić się podczas ćwiczeń logopedycznych, jest asynchroniczna wymowa głosek wargowych zmiękczonych. Zjawisko to warto zrozumieć i uwzględnić podczas terapii, aby skutecznie wspierać Pacjentów w ich postępach, a jego wyjaśnienie często pomaga moim Pacjentom zmagającym się z apraksja lub dyzartrią.  Aby ułatwić zrozumienie tego tekstu Pacjentom i ich opiekunom (bo to dla nich przede wszystkim pisane są te artykuły), obok zapisów fonetycznych, które mogą nie być jasne, umieszczam zapis ortograficzny w nawiasie okrągłym.

Dlaczego logopeda musi mieć perfekcyjną wiedzę z zakresu fonetyki?

Jako neurologopeda pracuję z Pacjentami dorosłymi, nierzadko ucząc ich na nowo artykułować (kliknij, żeby przeczytać, co to jest artykulacja). Uważam, że nie ma sensu zmuszać Pacjentów do wymówienia złożeń głoskowych, których w języku nie ma, bo pod wpływem zniekształceń i upodobnień śródwyrazowych ulegają one zmianom. Pamiętajmy, że ortografia i fonetyka często się różnią. Dlatego kluczową umiejętnością każdego logopedy jest znajomość fonetyki, żeby sztucznie nie uczyć rzeczy, którym w języku nie ma.  Myślę, że po przeczytaniu tego artykułu zrozumiecie, o co mi chodzi w tym konkretnym przypadku

Jakie to głoski wargowe zmiękczone?

W naszym języku występuje zjawisko zwane przez fonetyków asynchroniczną wymową głosek wargowych zmiękczonych. Przypomnijmy jakie to głoski wargowe:

[m] [v] (w) [f] [p] [b]Ich zmiękczone warianty wyglądają tak:[m’] [v’] [f’] [p’] [b’]

Głoski wargowe wymawiamy albo używając obu warg (dwuwargowe) albo zbliżając do siebie dolną wargę i górne zęby (wargowo-zębowe). Ich wersje zmiękczone wymagają od nas dodatkowego ruchu artykulacyjnego środka języka ku górze.

Kiedy głoski wargowe zmiękczone wymawiamy synchronicznie, a niekiedy asynchronicznie? I co to w ogóle znaczy?

Głoski wargowe zmiękczone występują np. w wyrazach:

Miska, piwonia, bilon, wilga, fikołek.

Mamy tu sytuację, w której głoska wargowa zmiękczona stoi obok samogłoski (kliknij tu, żeby przeczytać o samogłoskach) i, która jest ośrodkiem sylaby (mi-ska, wil-ga). To znaczy, że gdy dzielimy te wyrazy na sylaby, głoska [i], jest tą, która buduje sylabę, przedłużamy ją, kiedy dzielimy wraz na sylaby. Tutaj natomiast głoska [i] ma inna funkcję:

Miasto, piasta, biel, wiola, mafia

Tutaj [i] nie jest ośrodkiem sylaby. Spełnia jedynie funkcje zmiękczającą wcześniejsza spółgłoskę, a ośrodkiem sylaby jest następująca po niej samogłoska:

Mia-sto – ośrodkiem sylaby jest a

Pia-sta – ośrodkiem sylaby jest a

Biel – ośrodkiem sylaby jest e

Wio-la – ośrodkiem sylaby jest o

Ma-fia – ośrodkiem sylaby jest a

Powiedzcie na głos te słowa. Co słyszycie? Czy między spółgłoską wargową a samogłoską, która jest ośrodkiem sylaby, pojawia się jeszcze coś? Właśnie, słyszymy dodatkowe j [i ̯]! Na tym polega asynchronia w wymowie głosek wargowych zmiękczonych.

Schemat wymowy wargowych miękkich w obu sytuacjach

Schematycznie artykulację tych głosek można przedstawić tak:

W’+[i]+A+R à wymowa asynchroniczna (z dodatkową głoską [i ̯], czyli j)

W’+ [i]+R à wymowa synchroniczna (bez żadnych dodatkowych dźwięków)

gdzie

W’ to głoska wargowa zmiękczona

[i] to litera i w zapisie ortograficznym

A to jakakolwiek samogłoska

R – to reszta wyrazu

Znaczenie asynchronicznej wymowy w terapii logopedycznej i neurologopedycznej

Logopeda z pewnością pomoże opiekunom Pacjentów, którzy ćwiczą z nimi w domu przez większość czasu, zrozumieć to zjawisko. Dla opiekunów i Pacjentów może wydawać się skomplikowane. Jednak jest ważne, że by uwzględnić to zjawisko w terapii. Podczas terapii logopedycznej dla dorosłych, zwłaszcza w przypadku Pacjentów z apraksją, dyzartrią lub afazją, należy zwrócić uwagę na asynchroniczną wymowę głosek wargowych zmiękczonych. Jest to istotne, aby nie wprowadzać Pacjentów w błąd podczas ćwiczeń logopedycznych. Należy zwrócić uwagę w trakcie terapii, że wymawiając wyrazy z asynchroniczną wymową wargowych zmiękczonych NIE ćwiczymy samogłoski [i], bo jej tam nie ma. Natomiast z drugiej strony możemy wykorzystać je do ćwiczeń głosek zmiękczonych i ćwiczeń głoski [[i ̯] (j).

Przykłady wyrazów ze zjawiskiem asynchronicznej wymowy głosek wargowych zmiękczonych

Jeśli nadal jest Wam trudno zrozumieć, kiedy wymowa jest synchroniczna (przez i), a kiedy asynchroniczna (przez j), przeczytajcie na głos poniższe słowa.

W terapii neurologopedycznej dla dorosłych, kiedy pracujemy nad poprawą artykulacji, można napotkać następujące wyrazy z asynchroniczną wymową głosek wargowych zmiękczonych:

biuro, wiadro, miało, pianino, wierzyć, fiołek, piekarz, pieczeń, biografia, biegacz, miasto, miasteczko, pianistka, wielki, piana, pień, biegły, miazga, filiżanka, biustonosz, pielęgniarka, wierny, piosenka, białko, wiatr, fiasko, piłka, biały, mieszać, wiosło, mieszkanie, pianista, piechota, miauczeć, pielgrzym, białość, wiązać, bielizna, pianistyczny, pieszczota, bieżący, wiolonczela, piekarnik, piec, pieprz, pies, wiercenie, wiercić, wiąz, biust, bieg, mięsisty, fiołkowaty, biofizyka, wianek, pismo, biurokracja, wiewiórka, pielęgnować, mieszadło, biało, pionek, biotop, bioenergia, fiołkowy, wiatrołom, biegun, piękno, piorun, piątek, mięsko, pióro, pielucha, pieszczotliwy, bicie, miejski, wieża, pieścić, bioinformatyka, bieżnia, piankowy, wiarygodność, miara, bioinżynieria, piętno, międzynarodowy, wiejski, bioelektryka, pieprzowy, piaskownica, wierni, fiolety, piaszczysty, biurowiec, pieszy, wiatrak, fioletowy, pieszo, miastowy, wiązania, międzynarodowość, pielgrzymka, filiżaneczka, piasek, miąższ, wierzbina, biurokratyczny, piorunowy, fiolet, bieżąco, pionowy, bioetyka, bioinformatyk, piłowanie, pianola, wiatraczek, pięciolinia, pieluchy, pióropusz, biegnący, pięciolatek, bioinżynier, piskliwy, fioletowo, pionier, pieczarka, wiatrołap, piekarnia, pięćset, miętowy, piętrowy, miarowy, fiolka, fiolek, piaszczysto, biegnąć, biofiltr, miotła, wieczór, wiatrochron, bioanalityk, pieczęć, pianinowy, fioletowawy, miarowo, pieczołowicie, białaczka, pielęgniarstwo, wierzący, piątkowa, bioetyczny, mieszanka, wieczna, wiejscy, piekarstwo, bieżnik, międzymiastowy, piekarnikowy, bioenergetyczny, wiatrem, wiązka, pianie, bioelektryczny, miąższość, biel, pieczęci, piąta, pionierka, wierność, miotacz, biofiltracja, piorunujący, pionierski, piorunochron, biotechnologia, pieszczoch, pięćdziesiąt, biało-niebieski, pieczywo, międzynarodowo, piąty, biec, pieśń, białawy, wiatrowskaz, miażdżyć, bioaktywność, wiano

Kiedy wymowa głosek w terapii logopedycznej może być zaburzona?

  • w apraksji mowy
  • w afazji
  • w dyzartrii
  • po udarach mózgu
  • przy uszkodzeniach płata czołowego, kiedy Pacjent ma trudność z precyzyjnym wykonaniem ruchu:
  • przy uszkodzeniu płata skroniowego – kiedy Pacjent ma zaburzoną kontrolę słuchową nad tym co mówi, czyli po prostu nie słyszy, czy mówi dobrze.
  • przy uszkodzeniu płata ciemieniowego, kiedy zaburzone jest odczuwanie, a zatem poczucie, gdzie i w jakim położeniu znajdują się narządy artykulacyjne
  • po operacjach neurologicznych, laryngologicznych, onkologicznych
  • przy uszkodzeniu nerwów czaszkowych odpowiedzialnych za ruchy warg (CNN VII – czyli przy porażeniu nerwu twarzowego)
  • po źle wykonanych zabiegach medycyny estetycznej
  • po wypadkach komunikacyjnych, w których uszkodzone zostały narządy artykulacyjne
  • w chorobach, które zaburzają ruch i czucie w artykulatorach
  • w chorobach neurozwyrodnieniowych,

Zastosowanie w terapii logopedycznej i neurologopedycznej dla dorosłych

Pamiętajcie, że podane powyżej zastosowania wyrazów w terapii logopedycznej są jedynie przykładami i nie mogą być traktowane jako gotowy schemat terapii. Każda terapia neurologopedyczna powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb Pacjenta, z uwzględnieniem jego stanu zdrowia, poziomu funkcjonowania oraz specyficznych trudności artykulacyjnych. W związku z tym, zaleca się skonsultowanie z doświadczonym neurologopedą w celu opracowania skutecznej strategii terapeutycznej.

Zrozumienie i rozpoznanie zjawiska asynchronicznej wymowy głosek wargowych zmiękczonych jest ważne w terapii neurologopedycznej dla dorosłych oraz w późniejszych ćwiczeniach logopedycznych w domu. Dzięki temu możemy skuteczniej pracować nad poprawą artykulacji, co jest istotne szczególnie w przypadku Pacjentów z zaburzeniami mowy, takimi jak apraksja, dyzartria czy afazja.

Sylwia.
Szacunek. Cierpliwość. Empatia


Zobacz też inne artykuły z serii Głoski pod Lupą:

Co to jest artykulacja i jak ją rozumie logopeda?

Samogłoski w terapii neurologopedycznej. Ćwiczenia logopedyczne dla osób po udarze z apraksją mowy i dyzartrią

Bibliografia:

D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego.

Wikipedia: Aneks: Język polski – wymowa – głoski.

Materiały własne.


Neurologopeda, polonistka, trenerka zdolności poznawczych, terapeutka elektrostymulacji logopedycznej i tapingu logopedycznego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top