Wiktoria Szczudło-Oborska

Wiktoria neurologopeda katowice bytom chorzów

neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, lektor języka polskiego dla obcokrajowców, DISC Advisor

kontakt bezpośredni:
wiktoria.szczudlo@strefaneurologopedy.pl

Neurologopeda dla dorosłych: prolog. Lekcja, która zmieniła wszystko!

Moja droga do neurologopedii zaczęła się zupełnie niepozornie – od lekcji języka francuskiego w liceum. Tego dnia było wyjątkowo słonecznie, a frekwencja na zajęciach niska. W kameralnej atmosferze nauczycielka postanowiła podzielić się czymś osobistym – opowiedziała, że rozpoczęła studia logopedyczne. Z pasją mówiła o tym, jak różnorodna i potrzebna jest ta dziedzina: praca nad oddechem, emisją głosu, budowaniem komunikacji, również u osób dorosłych, które z różnych powodów ją utraciły. Jej słowa poruszyły we mnie coś głębokiego. Wtedy po raz pierwszy poczułam, że to może być coś dla mnie – ścieżka zawodowa, która łączy wiedzę, empatię i realną pomoc drugiemu człowiekowi.

Rozdział pierwszy. Edukacja logopedyczna i pierwsze doświadczenia.

Zainspirowana tą rozmową, postanowiłam zmienić swoje plany na przyszłość i rozpoczęłam studia logopedyczne na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Był to czas intensywnego rozwoju, zdobywania wiedzy i pierwszych doświadczeń w pracy z Pacjentami.

Rozdział drugi. Przyszedł czas na realną pracę z Pacjentem!

Miałam wyjątkową okazję rozwijać swoje umiejętności między innymi pod okiem doświadczonego neurologopedy, który wprowadził mnie w świat terapii neurologopedycznej dla dorosłych. Indywidualne podejście, cierpliwość oraz głębokie zrozumienie potrzeb Pacjentów utwierdziły mnie w przekonaniu, że właśnie praca jako neurologopeda dla dorosłych jest moim zawodowym powołaniem.

W trakcie praktyk uczestniczyłam oraz samodzielnie prowadziłam zajęcia terapeutyczne z osobami dorosłymi po udarach mózgu oraz cierpiącymi na choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona czy stwardnienie zanikowe boczne (SLA). Pomagałam Pacjentom z zaburzeniami komunikacyjnymi i okołokomunikacyjnymi, wspierając ich w codziennym funkcjonowaniu.

Prowadziłam także terapię neurologopedyczną dla dorosłych po wypadkach komunikacyjnych oraz osób z porażeniem nerwu twarzowego. Dodatkowo wspierałam Pacjentów dorosłych w trakcie leczenia ortodontycznego, stosując terapię miofunkcjonalną, która odgrywa istotną rolę w prawidłowej pracy mięśni twarzy i jamy ustnej.

Rozdział trzeci. Neurologopedia kliniczna – wybór świadomy i pełen zaangażowania

Decyzja o kontynuowaniu nauki w kierunku neurologopedii klinicznej była dla mnie oczywista. Ukończyłam studia podyplomowe na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, zdobywając kompetencje niezbędne do pracy z osobami po udarach, urazach mózgu, z chorobami neurodegeneracyjnymi, a także z zaburzeniami mowy, głosu i funkcji pokarmowych. To właśnie w tym obszarze czuję się najpewniej i najpełniej – w pracy z dorosłymi Pacjentami, którzy każdego dnia podejmują wysiłek, by na nowo komunikować się ze światem.

Kolejne rozdziały mojej logopedycznej historii właśnie się piszą…

W pracy neurologopedycznej stawiam na indywidualne podejście do każdego Pacjenta. Wierzę, że skuteczna terapia to nie tylko zestaw ćwiczeń, ale przede wszystkim relacja, oparta na zaufaniu, zrozumieniu i empatii. To wspólna droga, często pełna wyzwań, ale też małych i dużych sukcesów, które mają ogromne znaczenie dla jakości życia. Praca z osobami dorosłymi w obszarze neurologopedii to dla mnie nie tylko zawód, ale przede wszystkim misja – możliwość realnego wsparcia tych, którzy w wyniku choroby lub urazu stracili zdolność porozumiewania się i pragną ją odzyskać.

Programowanie języka w afazji u osób dorosłych, Anna Siudak, Kraków 2023 r.

Uporządkowanie języka pod kątem skomplikowania poszczególnych struktur oraz częstotliwości ich użycia stanowi bazę do tworzenia skutecznego planu terapii neurologopedycznej osób dotkniętych afazją. Podczas szkolenia otrzymałam wiedzę językoznawczą oraz neurologiczną do tego, by w odpowiedni sposób pracować nad komunikacją, biorąc pod uwagę potrzeby i funkcjonalność języka na co dzień. To szkolenie dla neurologopedów koncentrowało się na planowaniu terapii językowej u dorosłych Pacjentów z afazją. Wiedza językoznawcza i neurologiczna zdobyta podczas szkolenia ułatwia dostosowanie metod pracy do codziennych potrzeb komunikacyjnych dorosłych Pacjentów z zaburzeniami mowy.

Stymulacja traktu ustno-twarzowego, Małgorzata Gawryl, Tarnowskie Góry, 11-12.09.2021 r.

Szkolenie praktyczne z zakresu pracy neurologopedycznej z dorosłymi Pacjentami z dyzartrią i osłabioną motoryką aparatu mowy. Uczestnicy zdobyli umiejętności normalizacji napięcia mięśniowego w obrębie traktu ustno-twarzowego, co pozytywnie wpływa na poprawę artykulacji i funkcji oralnych u osób dorosłych z problemami neurologicznymi.

Diagnoza i terapia miofunkcjonalna, edycja II, Aleksandra Rosińska, 22.03-21.06.2022. r.

Terapia miofunkcjonalna stanowi fundament pracy logopedycznej i neurologopedycznej u dorosłych Pacjentów z zaburzeniami artykulacji, połykania oraz z problemami orofacjalnymi. Szkolenie wyposażyło uczestników w wiedzę anatomiczną i praktyczne techniki stymulacji mięśni jamy ustnej, pomocne w terapii osób z dyzartrią i po zabiegach ortodontycznych lub chirurgicznych.

Wędzidełko: ocena, przygotowanie do podcięcia i opieka po zabiegu, Małgorzata Gawryl, Tarnowskie Góry, 12.09.2021 r.

Właściwa ocena wędzidełka podjęzykowego – jego struktury oraz funkcjonalności – jest obecnie bardzo ważną umiejętnością. Podjęcie decyzji o zabiegu korekty wędzidełka musi być przemyślane, zdroworozsądkowe. Powinniśmy brać pod uwagę możliwie wszystkie czynniki, z którymi Pacjent ma do czynienia – jego wiek, odporność na ból, sytuację życiową, stan zdrowia, chęć do współpracy, gotowość do ćwiczeń. Każdorazowa korekta wędzidełka wiąże się z konsekwencjami – zarówno pozytywnymi, jak i potencjalnie negatywnymi, dlatego wykonanie tego kroku musi być czynem przemyślanym.

Rehabilitacja osób laryngektomowanych, Fundacja Centrum Logopedyczne, 18.06.2025 r.

Podczas webinaru poznałam najnowsze techniki terapeutyczne osób po zabiegu usunięcia krtani. Dowiedziałam się również, z jakimi trudnościami mierzą się osoby po laryngektomii. Umożliwiło to spojrzenie na terapię logopedyczną tych osób z zupełnie innej perspektywy, co uskuteczni proces ich wsparcia.

Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej według zasad motorycznego uczenia, Ewa Grzelak, Tarnowskie Góry, 15-16.05.2021 r.

Choć szkolenie dotyczy dzieci, zawiera wiele uniwersalnych zasad przydatnych w terapii dorosłych z apraksją mowy, afazją i innymi problemami neurologicznymi. Poza szczegółowym omówieniem zaburzeń komunikacyjnych, wynikających z różnych deficytów, można było poznać kreatywne sposoby i strategie do budowania umiejętności komunikacyjnych w zabawie. Pacjent najlepiej uczy się poprzez działanie, dlatego tak ważne jest stwarzanie odpowiednich warunków – dopasowanych do możliwości rozwojowych, uwagowych i poznawczych drugiego człowieka.

DISC Advisor, Agnieszka Szachniewicz, Tomasz Gworys, Tarnowskie Góry, 06.05.2023 r.

Model DISC umożliwia określenie stylów zachowań i sposobów komunikacji wynikających z charakteru danej osoby. Dzięki tej wiedzy wiadomo, w jaki sposób prowadzić rozmowę z drugą osobą, by komunikacja stała się jak najbardziej skuteczna i jasna. Narzędzie to pomaga w kontaktach z osobami związanymi z Pacjentem logopedycznym. Umożliwia wyjaśnianie pewnych zjawisk w optymalny sposób, z uwzględnieniem zasobów i preferencji rozmówcy.

Wywołanie głosek w ujęciu motorycznym, Ewa Grzelak, Tarnowskie Góry, 10.02.2023 r.

Wywołanie głosek potrafi być problematyczne i stanowić wyzwanie. Podczas szkolenia miałam możliwość zaznajomienia się z różnymi technikami i sposobami na wywołanie głosek, z uwzględnieniem motorycznych trudności Pacjenta – zarówno obwodowych, jak i centralnych. Szczególnie przydatne szkolenie w terapii Pacjentów dorosłych z dyzartrią i afazją motoryczną, gdzie trudności w produkcji dźwięków są częste i wymagają precyzyjnych interwencji neurologopedycznych.

Makaton, moduł 1-4, Bogusława B. Kaczmarek, 18-19.10.2024 r.

Szkolenie koncentrujące się wokół idei komunikacji wspomagającej i alternatywnej daje możliwość posługiwania się mową osobom, które nie mogą spełniać tej potrzeby w sposób standardowy lub utraciły tę zdolność. Makaton jest systemem gestów oraz piktogramów, za pomocą których można zbudować bazę językową i wspomagać rozwój kompetencji komunikacyjnych.

Jak pracować z dzieckiem/ uczniem z afazją?, Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS, Małgorzata Rucka, Węgrzyce, 31.03.2025 r.

Podczas szkolenia dowiedziałam się, w jaki sposób programować terapię dzieci z afazją w zależności od stopnia głębokości ich trudności komunikacyjnych. Zaprezentowano różne strategie budowania systemu językowego – od podstaw do struktur bardziej skomplikowanych i wyższych. Dzięki kreatywnemu podejściu mogłam rozbudować swój terapeutyczny warsztat

Praca z rodziną w terapii karmienia. Strategie rodzicielskie dla terapeutów karmienia, Agata Kalina, 30.04.2025 r.

Wybiórczość pokarmowa jest problemem, z którym boryka się coraz więcej osób. Dlatego jest to obszar, który wymaga zaopiekowania w terapii logopedycznej, szczególnie w przebiegu budowania prawidłowej motoryki i stereognozji sfery orofacjalnej. Podczas szkolenia dowiedziałam się, jakich strategii używać, by budować dobre doświadczenia z jedzeniem, jednocześnie dając przestrzeń do bycia w bliskości z rodziną.

Pozycja spoczynkowa języka, Dominika Szczepańska, 05.05.2025 r.

Prawidłowa pozycja spoczynkowa języka stanowi bazę terapii miofunkcjonalnej. Jest wyjściową umiejętnością do uzyskania prawidłowości w obrębie funkcji prymarnych (m. in. prawidłowego oddechu czy połykania). Automatyzacja prawidłowej pozycji spoczynkowej języka bywa bardzo trudnym zadaniem, dlatego sposoby przedstawione podczas szkolenia z pewnością uskutecznią ten proces. W szkoleniu przedstawiono znaczenie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka w terapii mowy, zwłaszcza u dorosłych Pacjentów neurologicznych z zaburzeniami oddychania, połykania oraz artykulacji. Automatyzacja tej pozycji jest kluczowa w skutecznej terapii logopedycznej.

Budowanie relacji i Ekologicznej świadomości – porozumienie bez przemocy (NVC) z Zielonym Podejściem), Rozwój Organizacji Aleksandra Suchowiejko, Anita Rojek, 05.-06.07.2025 r.

Szkolenie z komunikacji bez przemocy (NVC) pomaga neurologopedom i logopedom lepiej porozumiewać się z dorosłymi Pacjentami oraz ich rodzinami. Rozwijanie empatii, aktywnego słuchania i skutecznego przekazywania informacji jest niezbędne w prowadzeniu terapii logopedycznej u osób z afazją, dyzartrią i innymi zaburzeniami mowy.

afazja.net/profil/wiktoria-szczudlooborska

studialogopaedica.uken.krakow.pl/article/view/11610

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top